CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 15, 2013

Pengembaraan TuanTanah

Assalamualaikum kepada para pembaca semua . :)

Maka , tatkala TuanTanah menconteng blog ini , secara officialnya , bermulalah kerjaya TuanTanah sebagai penglipurlara terhormat di seluruh kerajaan TuanTanah. Oleh itu , diharapkan kepada semua , agar terus mengikuti kisah-kisah lagenda yang bakal TuanTanah kongsikan bersama.

Oleh yang demikian , pada hari ini , ingin TuanTanah kongsikan sebuah kisah pengembaraan TuanTanah di sebuah desa. TuanTanah namakan kisah ini "Adiknya Itu Comel"
Hmm , apa yang comelnya sangat nya adik nih ? Siapa punya adik ? Teruskan membaca :)

Kisahnya bermula begini ....
Dikira-kira jari TuanTanah maka genaplah tiga purnama TuanTanah mengembara. Berjalan,berlari,mendaki,merangkak malahan berenang sudah pun TuanTanah lakukan.Segala macam binatang buas , semuanya tewas disembelih dek TuanTanah.Maka tidak hairanlah , nama TuanTanah seringkali menjadi buah mulut penduduk-penduduk seluruh Nusantara.

Berjalanlah TuanTanah di sebatang jalan pada hari yang tersangat panasnya. Matahari seakan-akan dekat sekali di hati TuanTanah. Hausnya bukan kepalang , bagai tidak pernah merasai air 1000 tahun lamanya.Allah itu Maha Pengasih , maka Dia ketemukan TuanTanah dengan sebua desa petani bernama Desa Muka Manja. Aneh sekali namanya , namun siapakah TuanTanah untuk mempersoalkannya. Cuma seorang pengembara yang kacak lagi gagah mengembara mencari secebis pengalaman.:)

Singgalah TuanTanah di sebuah warung makan untuk berehat seketika.

"Wahai Tuan Kedai , apa minuman yang tuan hamba sediakan disini" tanya TuanTanah
"oh orang muda. Apa yang orang muda inginkan , InsyaAllah semuanya ada." jawan Tuan Kedai
"Maka ,berikan hamba segelas Teh O Ais Limau. Tekak hamba sangat memerlukannya"
"Baiklah orang muda. Sungguh Adiknya itu comel" ujar Tuan Kedai lalu beredar
"Adik? Gerangan adik siapakah yang comel?" namun pertanyaan TuanTanah tidak dijawab malahan dibalas dengan senyuman sahaja.

Biarlah , TuanTanah malas hendak ambil kisah. Tidak lama kemudian , Tuan Kedai pun menghidang air minuman yang dioder TuanTanah tadi. Perihal kelakuannya masih seperti tadi , tersenyum dan mengatakan 'Adiknya itu comel'. TuanTanah makin rasa gelisah , tidak lama berhajat disitu , setelah habis menikmati minuman lalu TuanTanah membayar dan beredar.

Berjalanlah TuanTanah menjelajah desa ini . Bertemu sesama penduduk untuk bertanya khabar. Jelas , penduduk desa ini sangat peramah. Murah dengan senyuman.Namun kesemuanya seringkali mengatakan "Adiknya itu comel'. Aneh begitu aneh. TuanTanah tidak pula membawa adik TuanTanah bersama, malahan TuanTanah merupakan anak tunggal dalamm keluarga TuanTanah. Ketemu TuanTanah dengan seorang gadis ayu bernama Mutiara.

"Mutiara , ayu sungguh wajahmu seperti Mawar yang mengembang" ujar TuanTanah
"Terima kasih TuanTanah. TuanTanah apa jua kurangnya. Kacak , gagah malahan adiknya itu juga comel" kata Mutiara
"Aneh , Mutiara pun seperti yang lain . Seringkali mengatakan adiknya itu comel. Adik mana? Adik siapa?" tanya TuanTanah
"Adik TuanTanah lah . Tak kan lah adik orang lain pula" jawab Mutiara
"Tapi TuanTanah anak tunggal. Tidak punya adik."
"Itu apa?" kata Mutiara sambil menunjuk ke arah seluarku.
"Hah ? patutlah !" jerit TuanTanah

Malunya bukan kepalang , rupa-rupanya 'adik' yang dimaksudkan adalah yang itu. Malu sungguh , boleh pulak TuanTanah lupa zip seluar TuanTanah. Terjulur keluar adiknya itu sungguh bangga.Patutlah berangin saja . Tidak lama disitu , terus TuanTanah berlari memecut mengalahkan Hussien Bolt sambil memakai guni dimuka .Malu bukan kepalang, malu tidak tahu nak menanggung.

Haha , maka demikianlah kisah pengembaraan TuanTanah kali ini . Punya banyak kisah lagi ingin dikongsi. Jika hendak tahu , teruskan membaca !

Assalamualaikum

2 comments: